ŻLEB KULCZYŃSKIEGO SKRAJNY GRANAT
Wycieczka bardzo trudna, choć niedługa. Mnóstwo eksponowanego terenu, przepaście, wspinaczka przy pomocy łańcuchów i klamer.
Startujemy z Kuźnic podchodząc Doliną Jaworzynka zółtym szlakiem do Przełęczy między Kopami, w większości droga leśna, sporo przewyższenia, powinno nam to zająć około godziny i piętnastu minut. Z przełęczy mamy tylko 20 minut do schroniska Murowaniec na Hali Gąsienicowej dokąd zmierzamy znakami niebieskimi. Panorama zapiera dech w piersiach, szczególnie na Królowych Rówienkach, czyli małą polanką przed schroniskiem. Z Hali udajemy się w kierunku Czarnego Stawu Gąsienicowego nadal szlakiem niebieskim, delikatne półgodzinne kamienne podejście. Staw jest jak z bajki, króluje nad nim potężny Kościelec, w oddali pokłon składają Kozi Wierch z Zamarłą Turnią oraz majestatyczne Granaty. Obchodzimy staw po lewej stronie dochodząc do wysokiego progu Kościelcowego Kotła, mijamy spadający potok i zaczynamy podejście skałkami i schodkami do rozdroża szlaków niebieskiego i żółtego. Skręcamy w lewo znakami żółtymi, mijamy po prawej prześliczny Zmarzły Stawik, przy którym często latem zalega jeszcze śnieg, następnie wspinamy się po dość śliskich półkach do podstawy Dolinki Koziej, skręcając po piętnastu minutach na szlak zielony. Dolinka zieje grozą, okalają ją potężne gmachy skalne, rzadko dochodzą tam promienie słoneczne, ale w swojej surowości jest jednocześnie przepiękna. Szlak zielony łączy się z czarnym, na który musimy przejść i po kilkunastu minutach zaczynamy wspinaczkę łańcuchową skręcając delikatnie w lewo Żlebem Kulczyńskiego. Podejście jest trudne, ale dostarcza wielu wspaniałych wrażeń. Po około półgodzinnej atrakcji dochodzimy do zwornika ze szlakiem czerwonym, na który skręcamy w lewo, teraz idziemy już Orlą Percią. W pewnym momencie wyłania się przed nami potężna ściana z kominkiem ubezpieczonym w klamry i łańcuchy, wspinaczka tą 30-metrową rynną skalną sprawia wiele przyjemności. Wychodząc z kominka dochodzimy zaraz do Zadniej Sieczkowej Przełączki, od której już tylko kilka minut na najwyższy z Granatów – Zadni. Widoki genialne, ten spektakl oczarowuje każdego, dumnie prezentują się najładniejsze cudeńka Tatr Wysokich, a i Zachodnie z Bielskimi nie pozostają dłużne, tam trzeba po prostu być, żeby to ujrzeć! Schodzimy na chwilkę w dół, by ponownie wspiąć się po skałkach tym razem na Pośredni Granat. Zejście z niego wymaga skupienia i ostrożności, jest dość przepaściście. Po zejściu, na Skrajnej Sieczkowej Przełączce musimy postawić dość duży krok nad szczerbiną między skałami, można wspomóc się łańcuchem, a dziura robi wrażenie szczególnie w mglisty dzień, kiedy nie widać dna. Czeka nas kilkuminutowe podejście na ostatni z Granatów – Skrajny.
Znakami żółtymi skręcamy na północny zachód i dość wysokimi skalnymi stopniami podążamy w dół w kierunku Czarnego Stawu Gąsienicowego. Po drodze mamy jeszcze kawałek łańcucha, ale przydaje się szczególnie podczas deszczu. Zejście do jeziorka nie powinno zająć więcej, niż siedemdziesiąt minut, a stamtąd już rzut beretem do Murowańca. Warto zeń wrócić do Kuźnic przez Boczań szlakiem niebieskim, aby nie powtarzać trasy z początku dnia.
(8 godzin 55 minut + odpoczynki)
Kuźnice (żółty) (Doliną Jaworzynka) Przełęcz między Kopami 100 minut
Przełęcz między Kopami (niebieski) Murowaniec 20 minut
Murowaniec (niebieski) Czarny Staw Gąsienicowy 30 minut
Czarny Staw Gąsienicowy (niebieski/żółty/zielony) (obok Zmarzłego Stawu) Kozia Dolinka 60 minut
Kozia Dolinka (czarny) (przez Żleb Kulczyńskiego) kominek nad Żlebem Kulczyńskiego 60 minut
kominek nad Żlebem Kulczyńskiego (czerwony) (przez Zadni i Pośredni Granat) Skrajny Granat 60 minut
Skrajny Granat (żółty) Czarny Staw Gąsienicowy 90 minut
Czarny Staw Gąsienicowy (niebieski) Murowaniec 20 minut
Murowaniec (niebieski) (przez Boczań) Kuźnice 95 minut
GALERIA FOTEK Z WYCIECZKI
Czarny Staw Gąsienicowy Kozia Dolinka
Żleb Kulczyńskiego Żleb Kulczyńskiego
kominek pod Czarnym Mniszkiem
kominek pod Czarnym Mniszkiem zejście z Pośredniego Granata Szczerbinka na Skrajnej
Sieczkowej Przełączce
Skrajny Granat zejście ze Skrajnego Granata zejście ze Skrajnego Granata Przełęcz między Kopami
autor: Tatrzański Chochlik
ZOBACZ WSZYSTKIE FOTKI Z WYCIECZKI ŻLEBEM KULCZYŃSKIEGO NA GRANATY

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.